Coronacrisis: vereenvoudiging administratie artsen / mondelinge vraag aan minister M. De Block

Door Frieda Gijbels op 18 maart 2020, over deze onderwerpen: coronavirus (SARS-CoV-2) en COVID-19, Volksgezondheid, Artsen

Mevrouw de minister,

 

De huisartsen worden in deze crisistijd overspoeld door een enorme hoeveelheid werk. Om er voor te zorgen dat al hun energie zo nuttig mogelijk wordt aangewend in de bestrijding van het corona virus lijkt het mij nuttig hen zo veel mogelijk te vrijwaren van de bijkomende administratieve rompslomp.

 

Daarom had ik hier graag volgende vraag over gesteld:

  • Wat vindt u van het voorstel om gedurende de crisis enkel nog de standaard afwezigheidsattesten op te maken met vermelding van de naam van de patiënt, begin- en einddatum arbeidsongeschiktheid, reden van de  arbeidsongeschiktheid (ziekte, ongeval, ingreep, sociaal verlof), datum ondertekening, gegevens zorgverstrekker en handtekening? Er wordt in dat geval niet langer gebruik gemaakt van de attesten opgesteld door bedrijven of instellingen.
  • Idem voor de attesten voor de ziekenfondsen. We zien trouwens dat een ziekenfondsen zelf al een soepeler administratief beleid hanteren.
  • Indien deze maatregelen worden ingevoerd, komt er dan nadien een evaluatie van deze manier van werken? Zou dit nadien structureel ingevoerd kunnen worden?

Het antwoord van de minister wordt hier gepubliceerd, zodra het beschikbaar is

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is