
Kamerlid

Vertraging in de terugbetaling door Medex
Frieda Gijbels (N-VA): Mijnheer de minister, mijn vraag is een opvolgvraag naar aanleiding van een eerdere schriftelijke vraag. De terugbetaling van medische kosten door Medex loopt toch wel aanzienlijk achter. In 2024 bedroeg de gemiddelde wachttijd voor zorgverstrekkers al 176 dagen, tegenover 98 dagen in 2023. Voor patiënten liep die op tot 215 dagen, ten opzichte van 111 dagen in 2023. In 5 % van de gevallen duurt de terugbetaling zelfs langer dan een jaar. U verwees in uw antwoord op mijn eerdere schriftelijke vraag naar verschillende oorzaken voor die lange wachttijden: personeelsproblemen, een moeizame verhuis, onvolledige dossiers en de invoering van een nieuw IT-systeem voor de dossierverwerking, systeem dat bij de uitrol van fase 1 een aantal bugs bleek te bevatten, terwijl fasen 2 en 3 nog moeten volgen. Kunt u garanderen dat de verdere uitrol van het ITsysteem niet tot extra vertraging zal leiden? Zult u die uitrol desnoods uitstellen tot alle eventuele bugs onder controle zijn? Welke onderneming is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van dat ITsysteem? Naast het nieuwe IT-systeem werkt Medex ook op eigen initiatief aan een nota over het project Facturato, dat gericht is op een doeltreffende en snellere samenwerking en communicatie met ziekenhuizen, ziekenfondsen en zorgverstrekkers. Wat houdt dat project precies in? Welke problemen, die nog niet opgelost worden door het nieuwe IT-systeem, wil men met Facturato verhelpen? Wat is de timing van dat project?
Minister Frank Vandenbroucke: Mevrouw Gijbels, recente correcties in het IT-systeem zorgen ervoor dat de kosten nu kunnen worden gecodeerd en verwerkt in het verwachte tempo. Het IT-systeem, Medical Cost 2 genaamd, voor de behandeling van aanvragen tot terugbetaling van medische kosten die gelinkt zijn aan arbeidsongevallen en beroepsziekten, werd intern ontwikkeld door het IT-departement van de FOD Volksgezondheid met eigen programmeurs. Die programmeurs staan ook in voor het onderhoud ervan. Het systeem draait vandaag probleemloos. Facturato is een project voor de elektronische, gestructureerde en beveiligde uitwisseling van facturen tussen zorgverleners, ziekenhuizen en Medex, ter vervanging van uitwisselingen per post. Het IT-systeem Medical Cost dient om patiënten terug te betalen, alsook artsen die de administratie rechtstreeks factureren. Facturato beoogt een tweeledige digitaliseringsaanpak. Enerzijds is er de directe facturatie. Medex heeft reeds verkennende gesprekken gevoerd met ICT, ziekenhuizen, ziekenfondsen en andere externe partners om tot een oplossing te komen voor de elektronische verwerking van facturen. Er bestaan meerdere pistes, die momenteel onderzocht kunnen worden. Anderzijds is er de uitwisseling van medische documenten zoals voorschriften en medische evaluatieverslagen. De factuur op zich volstaat immers niet om de noodzakelijkheid van de kosten te evalueren. Een belangrijk onderdeel betreft daarom de digitale ontvangst van medische documenten via een beveiligde flow, die noodzakelijk is om de uitbetaling van medische onkosten te evalueren alvorens tot betaling kan worden overgegaan. De projectanalyse is net afgerond en werd eind juni aan mij gepresenteerd. Mijn team bestudeert momenteel de briefingnota die het van de administratie heeft ontvangen.
Frieda Gijbels (N-VA): Dank u wel, mijnheer de minister. Ik kan alleen maar hopen dat, zodra alles correct geïnstalleerd is en de ITsystemen daadwerkelijk functioneren, alles een stuk vlotter zal verlopen. Meer dan een half jaar moeten wachten op betalingen voor geleverde prestaties moedigt zorgverstrekkers immers niet aan om vaker met Medex samen te werken. Medex vraagt op zijn website expliciet aan zorgverstrekkers om rechtstreeks aan Medex te factureren, zodat patiënten hun behandelingskosten niet moeten voorschieten. Dat is op zich plausibel, maar dan moet er wel voor gezorgd worden dat de zorgverstrekkers ook snel en vlot vergoed worden voor hun prestaties. Het kan niet dat men soms langer dan een jaar moet wachten op de betaling van een factuur. Dat moet dringend worden verholpen. We wachten dus af tot alles correct en vlot verloopt. Hopelijk zijn de problemen snel van de baan.
Bekijk het fragment: https://media.dekamer.be/meeting/56-018598-U0910/fragment/cWCwYbNvKVRwbLjy2wjpeuUrA6DN0blEOd6Ec8bXJyIxiWZ0wmSpqFkjXtLnbtoCbJQx2IEv8FHRB63kMeBOmi6jkJFFLJAyIw-ZiBpz0PI
